Hi ha dos tipus de bancs: els ètics i els altres

Hi ha dos tipus de governs. Els que inverteixen en educació i recerca i els que retallen aquestes partides amb una total curtesa de mires.

Hi ha dos tipus (o més) de polítics. Els que miren pel bé general i l’anteposen als seus propis interessos (en paraules de Moisés Broggi), i els que pensen en les següents eleccions. Els que creuen que han de servir els que els han votat, i els que prefereixen ajudar els seus amics.

Hi ha dos tipus (o més) d’empresaris. Els que aposten per la innovació i en èpoques de vaques grasses reinverteixen els beneficis, i els que fan cas de gestors que no entenen els processos productius. En paraules d’un amic meu empresari, els primers es posen en mans dels enginyers i els segons confien en gestors tecnòcrates.

Hi ha dos tipus (o més) d’investigadors i professors universitaris. Els que treballen, creen coneixement i són reconeguts a nivell internacional, i els que s’arrepengen.

Hi ha dos tipus (o més) d’estudiants universitaris. Els que són constants, treballen moltes hores, s’esforcen i se’n surten, i els que pensen en “compensar” assignatures.

Hi ha dos tipus (o més) de ciutadans. Els que ja estem tips que els nostres impostos, enlloc de contribuir a diversos serveis de l’Estat del benestar com poden ser l’educació i la sanitat, serveixin per ajudar i rescatar els qui ens han enfonsat, i els (pocs) que encara no ho estan.

Hi ha dos tipus (o més) de països. Els que persegueixen de veritat la corrupció i el frau, i els que ho toleren.

Hi ha dos tipus (o més) de civilitzacions. Les que sabran treure profit de les noves tecnologíes per poder conviure solidàriament i en pau en un món globalitzat, i les que no.

Hi ha dos tipus (o més) de banquers. Els que donen crèdits i els que s’ho maneguen per quedar-se amb els pisos (i també amb els dels avaladors) quan la gent té problemes per pagar.

Hi ha dos tipus de bancs. Els bancs als que no els importa especular per a fer més diners, i els bancs transparents que inverteixen en projectes que creen valor i productes, conserven els recursos naturals i promouen solucions tecnològiques innovadores i realistes.

Aconsellat per alguns bons amics, jo fa temps que vaig portar els meus estalvis a la banca ètica.